POËTISCH HERDENKINGSCONCERT
violist Igor Ruhadze
pianist Sander Sittig
bas-bariton Marc Pantus
werken van Nederlandse componisten uit de oorlogsjaren
en nieuwe composities van Oleg Plotnikov
zo 4 mei 2025, 15:00-16:30
Prijzen: Volwassenen: €19,50
kinderen t/m 17 jaar oud: €17
Dit concert heeft een pauze
Met dit concert wil we een moment van verbinding en reflectie creëren, waarin we samen stilstaan bij de impact van de Tweede Wereldoorlog.
Met muziek en poëzie vertellen we verhalen van verdriet, veerkracht en hoop en laten we zien hoe kunst troost en verbindt. We brengen werken van Nederlandse componisten uit de oorlogsjaren en nieuwe composities van Oleg Plotnikov, gecombineerd met speciaal geschreven poëzie van Almeerse dichters. Hiermee willen we niet alleen herdenken, maar ook inspireren. Daarnaast geven de vioolsonates van F.Poulenc en H.Bosmans, uitgevoerd door Igor Ruhadze & Sander Sittig en de middag een intieme en emotionele dimensie. De internationaal geprezen bas-bariton Marc Pantus verleent de herdenkingsmiddag extra diepgang met zijn ontroerende vertolkingen van werken van Nederlandse componisten.
Met dit concert willen we samen herdenken, kracht vinden in muziek en woorden, en het belang van herinneren op een persoonlijke en gezamenlijke manier voelbaar maken.
Igor Ruhadze https://www.igorruhadze.com/
Op 12-jarige leeftijd begon Igor Ruhadze zijn carrière als solo-violist in Odessa.Hij studeerde zowel aan het ‘Tsjaikovski’ Conservatorium in Moskou als solo-violist, als aan het Conservatorium van Amsterdam als specialist in de Oude Muziek cum laude af.
Igor woont sinds 1999 in Nederland en is winnaar van verschillende internationale vioolconcoursen, zoals o.a. het bekende Internationale ‘Vioolconcours Locatelli’ in Amsterdam en het ‘Taneyev International Chamber Music Competition’ in Moskou. Tevens ontving hij het ‘Musica Antiqua’ Competition diploma in Brugge. Van 1996 tot 2005 doceerde hij solo viool aan het Conservatorium van Moskou en aan de Moscow ‘Central Music School for Young Talent’.In 2006 werkte hij als gastdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.Ook toert hij tot op heden de wereld rond als solist met verschillende orkesten en ensembles met een divers vioolrepertoire variërend van renaissance tot hedendaagse muziek. Hij treedt als solist op de meest prestigieuze podia op, waaronder het Concertgebouw Amsterdam.Igor Ruhadze is artistiek leider van het ensemble ‘Violini Capricciosi’. Hij heeft kamermuziek en solostukken opgenomen voor Alpha, Edsetera, NM Classics, Brilliant Classics en Musica Sacrae. In samenwerking met het bekende label "Brilliant Classics" heeft hij fantastische resultaten behaald, waaronder de unieke Complete Locatelli Edition (21 cd's), een complete verzameling muziek voor viool van H. von Biber (5cd's), een complete verzameling vioolconcerten van J.M. Leclair (3 cd's), die vele prijzen en lof heeft ontvangen. In april 2022 brachten Igor en klaveciniste Alexandra Nepomnyashchaya een nieuwe opname uit, 12 sonates op.1 voor viool en basso continuo van F.Geminiani (2 cd's) die uitstekende recensies kreeg. In februari 2023 brengen Igor Ruhadze en zijn ensemble Violini Capriccios een nieuwe opname uit van Volledige muziek voor twee violen van P.Nardini (3 cd's).Igor Ruhadze speelt op een prachtige viool: H. Jacobs, Amsterdam 1693, beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
‘Moonlit lyricism from the keyboard’, ‘una sublime levigatezza sonore’. Pers en publiek over de hele wereld loven Sander Sittig’s poëtische en persoonlijke pianospel, dat hem tot een van de meest gevraagde Nederlandse pianisten heeft gemaakt. Het zijn ook deze capaciteiten die hem tot de kamermusicus par excellence hebben gemaakt en die voor grote musici reden zijn om Sander Sittig te vragen hen te vergezellen op hun concerten en tournees door heel Europa, in de Verenigde Staten, Japan, China, Argentinië en Israël. Zo speelde hij met meesterviolist Shlomo Mintz o.a. in Shanghai, Istanbul, Genève en Madrid, met de Russische violist Pavel Berman in Jeruzalem en met de winnaressen van de Nederlandse Muziekprijs Liza Ferschtman en Maria Milstein op vele concerten in Nederland, maar ook in Brussel, Bratislava en op festivals in Zwitserland en Oostenrijk.
Sander Sittig werd opgeleid bij meesterpedagoog Jan Wijn. Al tijdens deze studie werd hij uitgenodigd om als solist in Beethovens Vijfde Pianoconcert zijn debuut te maken in De Doelen in Rotterdam, en maakte hij radio- en tv-opnamen. Daarna volgden onderscheidingen op het Tromp Concours (Eindhoven), alsmede in Epinal, Rome en Palm Beach.
Na zijn opleiding als beeldend kunstenaar studeerde Marc Pantus zang aan het Utrechts Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij respectievelijk Udo Reinemann en Meinard Kraak, en aan het Steans Institute for Young Artists in Chicago. De Nederlandse bas-bariton soleerde onder meer bij het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, Asko|Schönberg, de Nederlandse Bachvereniging, het Royal Philharmonic Orchestra en cross-over dansgezelschap ISH.
Hij werkte mee aan verscheidene cd’s, waaronder een opname van Bachs Matthäus-Passion onder leiding van Jos Vermunt in de Nederlandse hertaling van Jan Rot. In december 2013 verscheen zijn eerste solo-cd HARRY, Heine in Holland met liederen van Nederlandse componisten op tekst van Heinrich Heine. Hij wordt begeleid door pianist Rudolf Jansen. Een luisterboek met de memoires van Heine, voorgelezen door Arnon Grunberg, maakt ook deel uit van de cd-box.
Met zijn eigen operagezelschap I Piccoli Holandesi creëerde Pantus als regisseur en zanger enkele komische operaproducties, waaronder twee aan Don Quichot en Sancho Panza gewijde collage-opera’s. Voor de Magische Muziekfabriek zong en regisseerde hij de opera El retablo de Maese Pedro van Manuel de Falla, en voor vocaal ensemble Frommermann maakte hij de in de pers geroemde ode aan Schubert, FrommerFranz, en de jubileumvoorstelling 10 jaar Onvoorwaardelijk. Voor Wishful Singing ’female a cappella’ maakte hij de voorstelling Victory! - van Bingen tot Boogie met werken van Hildegard von Bingen en nieuw geschreven composities geïnspireerd door Mondriaans schilderij Victory Boogie Woogie. Voor en met het Coco Collectief maakte hij een regie van de Winterreise van Schubert in de bewerking van Maurice Lammerts van Bueren. Voor het Luthers Bach Ensemble maakte hij een indrukwekkende regie van de Mattheuspassie van Bach, die komend voorjaar voor de derde keer gespeeld wordt.
De Nederlandse Bachvereniging speelde zijn regie van Bach’s Koffiecantate, en Pantus keerde daar dit seizoen terug als regisseur en zanger in de voorstelling Hersenstreken, waarin ook Alzheimerspecialist professor Philip Scheltens zijn opwachting maakte. Pantus baarde onlangs opzien met zijn productie van de derde acte van Wagners Parsifal, in kleine bezetting. Behalve als regisseur en vormgever, trad Pantus ook op als Gurnemanz en Amfortas, samen met mezzosopraan Merlijn Runia en tenor Marcel Reijans, en een ensemble bestaande uit Daan Boertien op piano, Dirk Luijmes op harmonium, en Andrea Friggi op synthesizer.