Haydn & Mozart –
Tageszeiten Symfonieën en Vioolconcert
Apollo Ensemble
o.l.v. concertmeester David Rabinovich
soliste: Daphne Oltheten (viool)
za 26 oktober 2024, 16:00-17:30
Prijzen: Volwassenen: € 25
Kinderen: t/m 12 GRAtis
Kinderen:12 T/M 18 jaar oud: €10
1 Drankje is bij de prijs inbegrepen. Dit concert heeft een pauze
Alom bekend zijn de vier jaargetijden van Vivaldi waarin hij je met zijn muziek de temperatuur, wind en neerslag van het jaargetijde laat voelen. Een andere grootmeester, wellicht hierdoor geïnspireerd, weet je heel duidelijk te laten horen of het ochtend, middag dan wel avond is. Dit was Joseph Haydn met zijn Tageszeiten Symfonieën, de eerste opdracht van zijn nieuwe baas Graaf Esterházy. Hij moest wel gelijk laten zien wat hij als componist in zijn mars had en buitte daarvoor de virtuositeit van de topmusici, zowel de strijkers als de blazers, van Esterházy volledig uit!
Een ander virtuoos was de violist Gaetano Brunetti. 24 Jaar na Haydn schreef Mozart, op 19-jarige leeftijd, voor hem zijn vioolconcert no 3 in G. Het thema leende hij van zijn eigen opera “Il ré pastore” waarvan de inkt nog maar net droog was. Dit charmante concert straalt de levensvreugde en energie uit van de Mozart die de wereld met zijn muziek zou gaan veroveren.
Het Apollo Ensemble
Het Apollo Ensemble vindt zichzelf elke keer weer opnieuw uit in het spelen van muziek. We storten ons op de uitvoering alsof ze voor het eerst mag klinken. Wat telt is de interactie die we werkelijk met ons publiek ervaren, dankzij een hoorbare en zichtbare intensiteit van musiceren.
Plaats en tijd van een uitvoering, en aanwezigheid van publiek doen wat met de musici. In dát moment maken we een nieuwe herschepping. Dit wonderlijke besef laten we los op ruim vijf eeuwen muziekgeschiedenis, van Monteverdi tot Stravinsky. Met instrumenten passend bij de tijd duiken we dieper in de wereld van de componist en van het stuk. Zo vergroten we onze inzichten en daarmee de rijke variëteit die het ensemble kan bieden. De liefde voor muziek bepaalt de vorm én de klank van ons ensemble. We spelen de mooiste kamermuziek – soms als duo, dan weer als orkest – en geven ook zang haar welverdiende plek. Onze gretigheid weerspiegelt zich in zorgvuldige programmeringen waarin stukken door onderlinge relaties een nieuwe zeggingskracht krijgen Als een groep van gerenommeerde solisten werken we vanuit eigen expertise en ideeën aan het gemeenschappelijk doel. Dat schuurt en kraakt soms, en dat is goed. Als de klank maar transparant blijft; onze interpretatie wil je alles laten horen wat er geschreven staat – het verhaal in emoties. Ons publiek deelt onze nieuwsgierigheid. Dus zitten we collectief op het puntje van de stoel, spelen we op het scherp van de snede of omarmen we de pure schoonheid. Spanning en ontspanning wisselen elkaar af. Wat geven we onze luisteraar vandaag mee, als een momentopname die een indrukwekkende herinnering mag worden? Onze flexibiliteit leidt tot succesvolle samenwerkingen, op veel verschillende soorten podia. We zijn initiator van het jaarlijkse, veelzijdige Via Musica Festival (Flevoland) en schieten ook wortel in lokale aarde elders in Nederland. Professionele musici trainen we in onze jaarlijkse Zomeracademie en amateurs laten zich coachen in de Side-by-side serie. Het is geweldig kinderen te bereiken door langdurige en brede samenwerkingen met scholen. Luisteraars zijn van ons en wij zijn van hen. We komen samen rond feestdagen, projecten, festivals en cursussen – zoals vrienden in het leven. Veel méér dan vermaak; het Apollo Ensemble ziet muziek als levenskracht!
David Rabinovich – artistiek leider
“Inmiddels werk ik al sinds 2001 met het Apollo Ensemble. Hoe dat voelt? Alsof ik in dienst ben bij de Ridderorde van de Heilige Kunst die Muziek heet. Het is altijd weer een voorrecht deze zoektocht te ondernemen met geweldige musici en vrienden. De combinatie van vriendschap en professionaliteit maakt de samenwerking zo waardevol. In deze drieëntwintig jaar heb ik ongelofelijk veel geleerd en iedere dag leer ik bij. Door ervaring, maar vooral leer ik van mijn collega’s. Na je studie begint het eigenlijk pas echt, want het meest serieuze leerproces komt wanneer je verantwoordelijk bent voor iets. Je krijgt natuurlijk ervaring in het leiden van repetities, maar het gaat mij vooral om het leren over muziek.”
Daphne Oltheten viool
Vanaf mijn vierde, toen ik begon met vioollessen, ben ik altijd bezig geweest met vioolspelen en muziek maken. Eerst in de klas van Coosje Wijzenbeek, waarbij ik naast mijn wekelijkse individuele lessen ook kamermuziek en ensemble lessen kreeg. Hier ontdekte ik mijn enorme plezier in het samenspelen. Dit ontwikkelde zich verder tijdens mijn studies aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Mireille van der Wart en Theodora Geraets. Vanuit huis uit heb ik altijd al de ‘Oude Muziek’ meegekregen. De mooie klank van historische instrumenten en mijn liefde voor kamermuziek zorgde ervoor dat ik eigenlijk automatisch richting de historische uitvoeringspraktijk getrokken werd. Hiervoor studeerde ik bij Prof. Christine Busch aan de Musikhochschule in Stuttgart. Bij haar kon ik mijn interesses in later repertoire zoals Stravinsky en hedendaagse muziek combineren met muziek uit de barokke en klassieke tijd. Dit komt nu erg goed van pas, want met het Apollo Ensemble spelen we repertoire van oude Italiaanse Barok tot Mahler. Naast het spelen in verschillende Ensembles heb ik sinds 2013 samen met de Braziliaanse Jazzpianist Henrique Gomide een Duo, waarbij we ons juist bezighouden met het onderzoeken en spelen van onbekende Braziliaanse muziek. Dit kan romantische Braziliaanse muziek zijn, maar ook traditionele muziek zoals Choro of juist meer Braziliaanse Jazz. Met dit project gaan wij in Oktober 2024 onze tweede cd uitbrengen bij Challenge Records International.