Transparanties – in het licht van
Vermeer en Velazquez
de muzikaal-visuele voorstelling
Live-tekenaar Gerard de Bruyne
Anabela Marcos – sopraan,
Regina Albanez – theorbe en barokgitaar,
Maaike Boekholt – viola da gamba
zo 25 februari 2024, 15:00-16:15
Prijzen: Volwassenen: € 25
Kinderen: t/m 12 GRAtis
Kinderen:12 T/M 18 jaar oud: €10
1 Drankje is bij de prijs inbegrepen. Dit concert heeft geen pauze
Ter gelegenheid van de 350e sterfdag van Vermeer presenteert La Primavera samen met tekenaar Gerard de Bruyne de muzikaal-visuele voorstelling “Transparanties”.
Beginnend met twee lege canvassen, laat Gerard de Bruyne zich inspireren door een selectie van schilderijen van Vermeer en zijn Spaanse tijdgenoot Velazquez, die beiden via subtiele onthullingen/doorzichtigheden de innerlijke gevoelens en gedachten van de afgebeelde personen zo goed konden vastleggen.
Zo ontstaan er in de loop van de voorstelling twee verschillende portretten: het zuidelijke licht in de schilderijen van Velazquez wordt gevangen in snelle en vrije penseel bewegingen. Dit wordt muzikaal vertaald door de gepassioneerde en ritmische muziek van Spaanse componisten als Jose Hidalgo, Jose Marin en Sebastian Duron. Tijdens de geraffineerde liederen en intieme verhaaltjes van de Nederlandse Constantijn Huygens, die mooi zouden kunnen klinken in de lumineuze noordelijke interieurs van Vermeer, creëert Gerard een ander portret, intiem/verfijnd en harmonisch.
In “Transparanties” (de mate waarin men door een materiaal heen kan kijken), gaan musici en tekenaar samen op zoek naar het licht en de emoties die de schilderijen en de muziek samen oproepen. Deze worden in de voorstelling verbonden aan het thema van de schoonheid van alledag, dat beide schilders zo mooi hebben vertolkt in de zogenaamde taferelen (Nederland) en bodegones (Spanje). Beelden en klanken complementeren elkaar in een vrije interpretatie en dynamische dialoog. Zij tonen niet alleen de verschillen maar ook de verwantschap van de muzikale werken en de schilderijen.
In de bijbehorende flyer staat uitgebreide achtergrondinformatie en een verantwoording.
Gerard de Bruyne is een veel gevraagde live tekenaar. Momenteel trekt hij het land door met het Matangi Quartet. Hij heeft gewerkt met vele uiteenlopende musici zoals Frank Groothof, het NedPho, RPHO, Janine Jansen, Phion, en leden van het Concertgebouworkest.
De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie aan het Conservatorium van Lissabon.
Na haar afstuderen kwam zij met een studiebeurs van de Calouste Gulbenkian Foundation naar Nederland om les te krijgen van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij behaalde daar diploma’s Uitvoerend Musicus in Solozang, Opera en Barokzang. Gedurende haar studie participeerde zij in masterclasses van Gundula Janowitz, Barbara Pearson, Lorraine Nubar, Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen.
Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina ("Die Zauberflöte", Mozart) , Suzanna ("Le Nozze de Figaro", Mozart), Titania ("Midsummer Night’s Dream", Britten), Clori (“ l’Egisto”, Cavalli), Venus en Cupid ("King Arthur", Purcell), Zerlina (“Don Giovanni”, Mozart), Daphne (“Apollo en Daphne”, Händel) in Spanje, en Belinda (“ Dido and Aeneas”, Purcell) in Brasilia.Als soliste werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken, Michel Corboz , Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi’s “Stabat Mater” voor de choreografie ‘Bella Figura” van Jiří Kylian.Op het gebied van kamermuziek is zij lid van renaissance- en barokensemble La Primavera. en tevens werkte zij onder andere met de Spaanse pianiste Ana Sanchez Donate, Ensemble 1938, Capella Figuralis, Compagnia Vocale en het Apollo Ensemble.Sinds 1999 is Anabela zanglerares op de muziekafdeling van de British School in the Netherlands, Voorschoten, en geeft zij regelmatig masterclasses in barokrepertoire.
In 2018 sloot zij summa cum laude het twee-jarige Master Artistic Research programma (zang) af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, met het onderzoek “Monteverdi and the Architecture of Emotions. Anabela is onlangs naast haar zangcarrière begonnen aan een nieuwe professionele uitdaging als muziek curator. Hiervoor sloot zij december 2021 de cursus Curatorial Practices in Music aan de ArtEZ University of the Arts succesvol af.
De BraziliaanseRegina Albanezstudeerde klassiek gitaar (bij Henrique Pinto), cello(bij Zygmunt Kubala) en compositie aan de Universiteit van Campinas (Sao Paulo).Daarna studeerde ze renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze in 1993 haar studie afsloot. Zij nam deel aan masterclasses van Andrew Lawrence-King, Hopkinson Smith, Duo Assad, Abela Carlevaro, Aude Vanackere ( barokcello) en Fernando Albuquerque (modern cello). Regina is een van de meest actieve luitspelers in Nederland; ze speelde o.a. met het Nederlands Kamerorkest en Nederlands Kamerkoor, De Nederlandse Bachvereniging, Combattimento, Cappella Amsterdam, Concerto Palatino, het Utrechts Barok Consort, Frank Groothof en Currende.
Ze speelde in het Netwerk voor Oude Muziek en in vele andere series in Nederland. Naast haar concerten in Nederland trad Regina op in festivals voor oude muziek en in concertseries over de hele wereld, waaronder Innsbruck, Londen, Rio de Janeiro, Tokio, Berlijn, Dublin, Washington D.C., Seoul, Reykjavik, Nordmalin (Zweden), Parijs, Brugge, Brussel, Sao Paolo en Bazel.Ze maakte radio-opnamen voor onder andere Radio France, AVRO, Radio 4, Braziliaanse Radio en SESC Televisie, de Duitse en IJslandse Radio.Met verschillende kamermuziekensembles maakte zij talloze cd's. Met vijf verschillende ensembles heeft ze in totaal negen prijzen behaald tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours voor Oude Muziek.Regina is lid van de ensembles La Primavera, La Suave Melodia, Dulcibella, Musica Ficta, Musica Temprana, en Musica Glorifica. Ook speelt ze in instrumentale duo's en begeleidt ze zangers. Regina geeft regelmatig cursussen in Brazilië en in Nederland. Ze geeft ook celloles bij het Leerorkest in Amsterdam en gitaar bij Pola Studio in Den Haag.
Regina is tevens een talentvol componiste. Werk van haar is uitgegeven bij GSP in San Francisco.
Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde haar Solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols.
Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland.Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en Philharmonie Zuid. Zij gaf concerten tijdens o.a. het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen.Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles: renaissance- en barokensemble La Primavera, Ensemble A la Douzaine en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours o.a de prijs van het beste Nederlandse ensemble en de publieksprijs en de vriendenprijs bij de Organisatie Oude Muziek.Maaike is docente viola da gamba in Den Bosch en in Budel en zij geeft regelmatig cursussen in binnen- en buitenland.