“SUPER STARS”
Kathryn Cok (klavecimbel) en
Wouter Verschuren (fagot)
zondag 17 september 2023 | 15:00 - 16:30
Dit concert heeft een pauze.
Prijzen:
VOLWASSENEN: € 25
1 Drankje is bij de prijs inbegrepen.
Kinderen:t/m12 jaar oud: gratis
zonder drankje
Kinderen:van 12 t/m18 jaar: € 10
Prijzen zijn exclusief administratie:€ 2,00 per bestelling.
Duo Kathryn Cok en Wouter Verschuren deelt als meer dan 25 jaar passie voor zowel de muziek als het familie leven. Naast beider solo carrières en een liefde voor educatie en onderzoek brengen ze regelmatig repertoire voor fagot en toetsinstrumenten voor het voetlicht.
In de Bonifatiuskerk zullen ze een gevarieerd programma presenteren met pareltjes uit de barok van bekende componisten zoals Handel en J.S. Bach, maar ook van onbekende meesters zoals Tiehl en de Groningse organist Lustig– werken voor barokfagot met klavecimbel afgewisseld met werken voor solo klavecimbel. Prachtige muziek op een prachtige locatie.
Barok fagottist Wouter Verschuren treedt met grote regelmaat op, op podia in Europa en de Verenigde Staten, en voelt zich thuis in de muziek van de Renaissance tot die van de Romantiek. Hij is eerst fagottist van het Amsterdam Baroque Orchestra dat onder leiding staat van Ton Koopman, en speelt verder regelmatig met The Orchestra of the Age of Enlightenment, The Orchestra of the 18th Century, La Petite Bande and The Academy of Ancient Music.
Wouter studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij treedt op als solist en speelt ook in vele internationale kamermuziek-ensembles als het Caecilia Concert, Concerto Palatino, Oltremontano, l’Arpeggiata en vele anderen. Als specialist in de historische uitvoeringspraktijk van vooral de 16e en 17e eeuw treedt hij veelvuldig op met klaveciniste en fortepianiste Kathryn Cok in Europa en de Verenigde Staten. Hun opname van onbekende sonates van Nikolaus von Krufft in 2009 (een wereldpremière, Challenge Records) werd internationaal lovend onthaald. Hij is ook bij andere labels te horen, zoals Sony, Alpha, Erato and Antoine Marchand. Hij speelde op de integrale Bach en Buxtehude cantate opname reeks van Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra.
Naast zijn vaste aanstelling als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Royal Music College in Londen geeft hij vele masterclasses in Europa, Amerika, maar ook het Midden Oosten. Als coach werkt hij bij bekende festivals als het Amherst Early Music Festival, San Francisco Early Music Society (USA) and Tage der alte Musik in Hof (Duitsland).
Wouter promoveert momenteel aan het Royal College of Music in de studie naar vergeten repertoire voor de dulciaan (voorloper van de fagot) en de (barok) fagot.
Kathryn Cok is geboren in New York, maar woont sinds 1996 in Nederland alwaar ze klavecimbel en fortepiano studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Kathryn is een veelgevraagd klavecinist, fortepianist en onderzoeker aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Zij verwierf haar doctorstitel aan de Universiteit van Leiden op het onderwerp Basso Continuo bronnen uit de Nederlandse Republiek 1620-1790.
Kathryn won de eerste prijs in het Concours voor barokinstrumenten in Brunnenthal in Oostenrijk. Ze werkt als solist en als continuo-speler met The Amsterdam Baroque Orchestra en andere gerenommeerde barokensembles zoals Het Nederlands Kamerkoor, Het Tulipa Consort, Musica Temprana, en Harmonie Universelle. Daarnaast werkt zij met vooraanstaande symfonieorkesten zoals Het Concertgebouw Orkest, the Deutsches Symphonie-Orchester Berlin en The Berliner Philharmoniker. Kathryn treedt regelmatig op als solist in de meest vooraanstaande oude-muziek festivals en concertseries zoals Festival Oude Muziek, Utrecht, Brunnenthaler Konzert Sommer, Amherst Early Music Festival en het Bodensee Festival.
Kathryn is medeoprichter van het Caecilia-Concert, een dynamische, internationale groep instrumentalisten gespecialiseerd in de uitvoering van zeventiende-eeuwse muziek, en Concerto Delaborde, een ensemble dat zich toelegt op achttiende-eeuwse muziek voor blazers en strijkers. Daarnaast vormt ze een duo met haar echtgenoot, de fagottist Wouter Verschuren. Zij voeren samen bekend en onbekend werk uit voor historische fagot en klavecimbel/fortepiano. Kathryn doceert aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en bekleedt aan dit instituut tevens de functie van Head of Master Research. Zij geeft regelmatig lezingen over haar onderzoek, en draagt bij aan muziek gerelateerde tijdschriften zoals Harpsichord and Fortepiano magazine, Tijdschrift Oude Muziek en Early Music America
Giovanni Platti (ca. 1700-1763) Sonata Quarta
-Largo;
Allegro;
Adagio;
Presto
Klavecimbel solo: J Johann Krieger (1651-1735) Giacona in g
J.S.Bach Sonate in g naar sonate BWV 1020
-Allegro
-Adagio
-Allegro
Pauze
Christoph Schaffrath (1709-1763) Duetto in g
-Andante
-Allegro assai
-Allegro
Klacecimbel solo Balbastre
Johann Jakob Froberger (1616-1667)
Tombeau - fait a Paris sur la mort de Monsieur Blancheroche
George Friedrich Handel(1685-1759) Sonate in d op.1 nr.9
-Largo
-Vivace
-Presto
-Adagio
-Alla breve
-Andante
-A tempo di Minuet
Klavecimbel solo: Jacob Wilhelm Lustig (1706-1796) Sonate IV –
Moderement
Vigoureusement
Caprice
Viste
Mr. Tiehl (?-?) Sonata XII