Terug naar alle evenementen

KAREN SU (viool) en RUBEN PLAZIER (piano)

  • Cultturhuis Almere Buiten-locatie II -ingang naast de bibliotheek (Erfgoedhuis), 3e etage 112 Baltimoreplein Almere, FL, 1334 PA Netherlands (kaart)

RISING STARS:

KAREN SU (viool) en RUBEN PLAZIER (piano)

Robert Schumann, Francis Poulenc,

Ludwig van Beethoven

Vrijdag 10 februari 2023 | 20:00 - 21:15

Prijzen: Standaard: €18

Kinderen:tot met 18 jaar oud : €5

1 Drankje is bij de prijs inbegrepen.Dit concert heeft geen pauze. Prijzen zijn exclusief administratie: €2,00 per bestelling.

Ruben Plazier (piano) & Karen Su (viool)

Violiste Karen Su en pianist Ruben Plazier hebben, hoewel zij nog jong zijn, hun sporen op diverse grote podia in alle windstreken al verdiend. Met hun voortreffelijke ensemblespel, hun sonore klank opvatting, weldoordachte frasering en verfijnde interpretatie weten zij hun publiek van begin tot einde te boeien.

Pianist Ruben Plazier (1998) behaalde in 2021 zijn Diplôme Supérieur d’èxécution met unanimiteit (eerste prijs) en zijn Diplôme Supérieur concertiste aan de Ecole Normale de Musique Alfred Cortot in Parijs waar hij werd begeleid door Jean-Bernard Pommier. Op 13-jarige leeftijd kreeg hij een aantal lessen van Wibi Soerjadi. Hij begon kort daarna op 14-jarige leeftijd op het conservatorium van Rotterdam waar hij studeerde bij de Belgische pianist, Stéphane De May. Via Stéphane De May leerde Ruben de Franse pianist Jean-Bernard Pommier kennen. De lessen en het spel van Pommier inspireerde hem dusdanig dat Ruben elke kans pakte om voor hem te spelen. 3 jaar lang reisde Ruben overal naar toe waar hij voor Jean-Bernard Pommier kon spelen, meestal naar Beziers in Zuid-Frankrijk waar Pommier woonde. Ruben reisde voortaan elke week tussen Parijs en Rotterdam. Hij speelde in alle belangrijke zalen van Nederland zoals: Het Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, TivoliVredenburg in Utrecht, Muziekgebouw in Eindhoven en meer.
Naast zijn activiteiten als concertpianist is Ruben artistiek leider van het Van Cappellen festival in Capelle a/d IJssel en richtte hij de serie Experience Klassiek op waar hij concerten aankleed met verhalen en verrassingen.

Violiste Karen Su (1998) was de eerste laureate van de International Violin Competition ‘Rodolfo Lipizer Prize’ en de gevierde gastsoliste op het Gergiev Festival. Ze is geboren in Los Angeles in een muzikale familie. Zowel haar vader als haar oudere zus zijn immers violisten. Haar vader Elmer Su was haar eerste leermeester toen ze vier jaar oud was. Kort daarna liep ze school bij Vesna Gruppman en vervolgens gelijktijdig bij Igor Gruppman. Op haar vijftiende verhuisde Karen naar Nederland om er haar vioolstudies voort te zetten en ze behaalde haar masterdiploma op haar 21e. Karen trad op als soliste met orkesten in Noord-Amerika, Europa en Azië. Ze wordt geregeld gevraagd om op te treden met maestro Roberto Beltrán-Zavala, met wie ze speelt op de grote podia in Mexico. In 2019 bracht ze de Europese première van het herontdekte Tweede Vioolconcert van Florence Price met maestro Conrad van Alphen. Karen trok de aandacht van talrijke beurs- en subsidieprogramma’s. Zo mocht ze niet alleen de Hartman Award in ontvangst nemen, maar ook een Prijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Belgian American Educational Foundation Award en ze werd genomineerd voor de Borletti-Buitoni Trust Award. Naast haar solospel is Karen een actieve en gepassioneerde kamermuzikante en werkt ze samen met musici als Augustin Dumay, Gary Hoffman, Jean-Claude Vanden Eynden en Lorenzo Gatto. Ze is momenteel artieste in residentie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth

Program:

Robert Schumann - Sonata No. 1 in A minor, Op. 105 (1851)

Francis Poulenc - Sonata for piano and violin (1934)

Ludwig van Beethoven - Sonata No. 7 in C Minor, Op. 30 No. 2 (1803)

Robert Schumann

Schumann werd artistiek directeur van het orkest van Düsseldorf in 1849. Samen met de rest van zijn gezin verhuisde ze naar Düsseldorf voor de nieuwe baan van Schumann. Het orkest gaf schumann een hoop kansen en inspiratie maar tegelijkertijd ook een hoop frustratie. Op een bepaald moment brak schumann het orkest op in kleine groepen om kamermuziek te spelen en dit had ook als gevolg dat schumann meer kamermuziek ging schrijven waaronder de eerste vioolsonate in a klein. Zijn vrouw, Clara Schumann, bracht het werk in première. 

Francis Poulenc

Poulenc had het idee om een vioolsonate te schrijven maar maakte de sonate nooit af. Poulenc raakte bevriend met de violiste Ginette Neveu. Zij zorgde er uiteindelijk voor dat Poulenc de sonate afgemaakt heeft en hij droeg de sonate ook aan haar op. Later kwam Ginette Neveu om in een vliegtuigongeluk. Poulenc vond dit zo erg dat hij het einde van de sonate herschreef waarin we dit tragische ongeluk kunnen terug horen.

Ludwig van Beethoven

In de tijd dat beethoven zijn set van drie sonates Op 30 schreef begon hij al langzaam doof te worden. De doofheid zorgde voor een sneltreinvaart van ontwikkelingen in de muziek van Beethoven. Hij wilde zo veel mogelijk gedaan krijgen voordat zijn gehoor compleet verdwenen was. De 2e sonate Op. 30 schreef beethoven in C-klein, een van de zwaarste toonsoorten. De sonate legt ook veel nadruk op de piano. Zo begint elk deel met een piano solo.