Terug naar alle evenementen

NATIONALE HERDENKING MET 4 TOP SOLISTEN

  • KUNSTLINIE Almere 10 Esplanade Almere, FL, 1315 TA Netherlands (kaart)

NATIONALE HERDENKING MET 4 TOP SOLISTEN

O.Messiaen "Quartet for the End of Time" (1941)

voor klarinet, viool, cello en piano

Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet)

Igor Ruhadze (viool)

Denis Shapovalov (cello)

Evelina Vorontsova (piano)

4 MEI 2023, 21:00-22:00

"Quartet for the End of Time" (1941)

voor klarinet, viool, cello en piano

I. Liturgie van kristal

II. Vocalise, voor de engel die het einde der tijden aankondigt

III. Afgrond van de vogels

IV. Intermezzo

V. Lof voor de eeuwigheid van Jezus

VI. Dans van woede, voor de zeven trompetten

VII. Een vermenging van regenbogen, voor de engel die het einde van VIII aankondigt. Lof aan de onsterfelijkheid van Jezus

Igor Ruhadze (viool), Evelina Vorontsova (piano), Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet), Denis Shapovalov (cello)

Quartet for the End of Time, Frans Quatuor pour la fin du temps, kwartet in acht delen voor klarinet, viool, cello en piano. Het stuk ging op 15 januari 1941 in première in het krijgsgevangenenkamp Stalag VIIIA, in Görlitz, Duitsland, waar de componist sinds zijn gevangenneming in mei 1940 opgesloten zat. De instrumentatie van het werk werd bepaald door de aanwezige instrumenten en uitvoerders. In 1940 was Olivier Messiaen dienstplichtig in het Franse leger. Met de val van Frankrijk werd hij gevangengenomen door de Duitsers en naar een krijgsgevangenenkamp gestuurd, Stalag 8A in Görlitz, Silezië. Daar inspireerde de extreme fysieke en psychologische ontberingen hem tot het schrijven van een muziekstuk dat door medegevangenen zou worden uitgevoerd en voor het kamp zou worden opgevoerd. De keuze voor de onwaarschijnlijke combinatie van piano, viool, cello en klarinet kwam tot stand door de beschikbare instrumenten en de uitvoerders daarvan in Stalag 8A. Messiaen schreef later: “De kou was ondraaglijk, de Stalag was bedolven onder de sneeuw. De vier artiesten speelden op kapotte instrumenten. De cello van Etienne Pasquier had slechts drie snaren (een bewering die later door Pasquier werd ontkend), de toetsen op de piano gingen naar beneden maar kwamen niet meer omhoog. Maar nog nooit heb ik een publiek gehad dat met zoveel aandacht en begrip luisterde.”

Na de voorstelling werden de vier artiesten door hun gevangennemers teruggestuurd naar Frankrijk. "Als muzikanten heb je geen wapens", zei een Duitse officier.

"... Apocalyps bevat niet alleen monsters en rampen, maar ook momenten van stille aanbidding en prachtige visioenen van vrede", zei Messiaen over zijn werk.

Messiaen droeg het kwartet op "ter ere van de Engel van de Apocalyps, die zijn hand naar de hemel opheft en zegt: 'Er zal geen tijd meer zijn'." De titels van de bewegingen zijn ontleend aan de Bijbelse Openbaring aan Johannes. Het kwartet voor het einde der tijden bestaat uit acht delen, acht omdat er zes scheppingsdagen zijn, het zevende is de sabbat en acht vertegenwoordigt de eeuwigheid. Het laat veel van Messiaens technieken horen, waaronder zijn allereerste gebruik van vogelgezang. Het benadrukt ook Messiaens gave van synesthesie; zijn vermogen om in kleuren te horen.

Eerdere gebeurtenis: 16 april
"Rising Stars"- Almeerse jonge muziektalenten
Latere gebeurtenis: 14 mei
"Moederdag met Curiosa klassiek"