Vredesconcert met het Russisch Kamerkoor Oktoich
Kamerkoor Oktoich o.l.v. Aliona Ovsiannikova
Vrijdag, 4 maart 2022, 20:00-21:00
Kamerkoor Oktoich, o.l.v. Aliona Ovsiannikova brengt een programma ‘Gezangen uit de Grote Vasten’. De recente gebeurtenissen in Oekraïne hebben ook ons geschokt. Juist daarom kan de religieuze muziek - die dit Nederlandse koor uitvoert - tot inkeer, troost en verbinding leiden, dat ieder politiek conflict ontstijgt. De gezangen worden gezongen in het Kerkslavisch, de taal die de Orthodoxe kerken in veel landen, o.a. Rusland en Oekraine, verbindt.
Het is niet bij uitstek Russische muziek, maar veel meer muziek uit het hart van de orthodoxe gelovigen uit heel het oosten van Europa. In alle kerken in Oekraine en in Rusland, en van Estland tot aan Bulgarije, klinken dezelfde teksten, dezelfde muziek.
De gezangen van de Orthodoxe vastentijd doen een oproep tot bekering, tot inkeer, het vragen om vergeving. En ze gaan ook over het lijden van Christus, en daarmee ook over menselijk lijden. Juist daarom kan deze muziek ons inspireren en onze verbondenheid met allen die door dit conflict getroffen zijn onderstrepen. De liturgische gezangen voor deze tijd van het kerkelijk jaar hebben een naar droefheid neigend karakter. Adam, die het verloren paradijs beweent; de vader die zijn verloren zoon in zijn armen sluit; de bekering van de goede rover; Christus die aan het kruis wordt gehangen... het zijn allemaal thema’s die bezongen worden in de Russisch-Orthodoxe kerkdiensten in de tijd voor Pasen. In de mineur-tonen klinkt hoop op de ontmoeting met het licht van Pasen, aan het einde van een lange zwerftocht van berouw en inkeer. Hierdoor weet iedere orthodoxe gelovige in welk land dan ook: het Licht overwint, het donker.
Kamerkoor Oktoich
Bijna 25 jaar legt Kamerkoor Oktoich zich toe op het veelzijdige erfgoed van de Orthodoxe traditie in Rusland en daarbuiten. Zowel de oude 17e-eeuwse znamenny-melodieën als moderne composities vallen onder het brede repertoire.
Dirigente Aliona Ovsiannikova studeerde kerkmuziek aan de Theologische Academie in Leningrad. In 1996 richtte zij het koor op dat sindsdien onder haar bezielde leiding meerdere thematische concerten per jaar geeft. Het koor stond op talrijke binnen- en buitenlandse podia en nam deel aan meerdere internationale koorfestivals.