OUDEMUZIEK: Barokensemble "La Primavera"
Primavera Amorosa
Anabela Marcos (soprano),Regina Albanez (barokluit, theorbe)
Maaike Boekholt (viola da gamba)
Vrijdag ,April 1, 2022, 8:00 p.m.
Primavera Amorosa
Ter gelegenheid van haar 25-jarig jubileum heeft La Primavera een feestelijk programma samengesteld waarin het ensemble vocale en instrumentale muziek samenbrengt uit de Italiaanse en Spaanse lente (La Primavera) van de barok.
Met het aangrijpende Stabat Mater (Pianto della Madonna) van de Italiaanse Giovanni Sances, presenteert het ensemble een motet voor solozang en continuo. Een stuk dat representatief is voor de tendens in het begin van de zeventiende eeuw naar een “theatrale uitvoering van emoties” in zowel religieuze als wereldlijke muziek. Hiertegenover verkennen de musici van La Primavera de vernieuwing en de expressieve vrijheid van de vroege barok in kleine juwelen uit deze periode: delicate en gedetailleerde wereldse miniaturen zoals Monteverdi’s Scherzi Musicale, Caccini’s al eeuwenlang geliefde Amarilli, Landi’s Augellin en Hidalgo’s Peynandose estava.
Deze stukken worden aangevuld met een verscheidenheid aan virtuoze instrumentale solo’s. Dit alles komt samen in een muzikaal feest waarbij toehoorders getuige kunnen zijn van La Primavera’s liefde en expertise voor dit repertoire en de toewijding aan het publiek, dat de betoverende kracht van deze muziek niet zal kunnen weerstaan!
SERIE: HISTORISCHE UITVOERING LOCATIE: DE WEGWIJZER
De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie aan het Conservatorium van Lissabon.
Na haar afstuderen kwam zij met een studiebeurs van de Calouste Gulbenkian Foundation naar Nederland om les te krijgen van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij behaalde daar diploma’s Uitvoerend Musicus in Solozang, Opera en Barokzang. Gedurende haar studie participeerde zij in masterclasses van Gundula Janowitz, Barbara Pearson, Lorraine Nubar, Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen.
Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina ("Die Zauberflöte", Mozart) , Suzanna ("Le Nozze de Figaro", Mozart), Titania ("Midsummer Night’s Dream", Britten), Clori (“ l’Egisto”, Cavalli), Venus en Cupid ("King Arthur", Purcell), Zerlina (“Don Giovanni”, Mozart), Daphne (“Apollo en Daphne”, Händel) in Spanje, en Belinda (“ Dido and Aeneas”, Purcell) in Brasilia.Als soliste werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken, Michel Corboz , Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi’s “Stabat Mater” voor de choreografie ‘Bella Figura” van Jiří Kylian.Op het gebied van kamermuziek is zij lid van renaissance- en barokensemble La Primavera. en tevens werkte zij onder andere met de Spaanse pianiste Ana Sanchez Donate, Ensemble 1938, Capella Figuralis, Compagnia Vocale en het Apollo Ensemble.Sinds 1999 is Anabela zanglerares op de muziekafdeling van de British School in the Netherlands, Voorschoten, en geeft zij regelmatig masterclasses in barokrepertoire.
In 2018 sloot zij summa cum laude het twee-jarige Master Artistic Research programma (zang) af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, met het onderzoek “Monteverdi and the Architecture of Emotions. Anabela is onlangs naast haar zangcarrière begonnen aan een nieuwe professionele uitdaging als muziek curator. Hiervoor sloot zij december 2021 de cursus Curatorial Practices in Music aan de ArtEZ University of the Arts succesvol af.
De BraziliaanseRegina Albanezstudeerde klassiek gitaar (bij Henrique Pinto), cello(bij Zygmunt Kubala) en compositie aan de Universiteit van Campinas (Sao Paulo).Daarna studeerde ze renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze in 1993 haar studie afsloot. Zij nam deel aan masterclasses van Andrew Lawrence-King, Hopkinson Smith, Duo Assad, Abela Carlevaro, Aude Vanackere ( barokcello) en Fernando Albuquerque (modern cello). Regina is een van de meest actieve luitspelers in Nederland; ze speelde o.a. met het Nederlands Kamerorkest en Nederlands Kamerkoor, De Nederlandse Bachvereniging, Combattimento, Cappella Amsterdam, Concerto Palatino, het Utrechts Barok Consort, Frank Groothof en Currende.
Ze speelde in het Netwerk voor Oude Muziek en in vele andere series in Nederland. Naast haar concerten in Nederland trad Regina op in festivals voor oude muziek en in concertseries over de hele wereld, waaronder Innsbruck, Londen, Rio de Janeiro, Tokio, Berlijn, Dublin, Washington D.C., Seoul, Reykjavik, Nordmalin (Zweden), Parijs, Brugge, Brussel, Sao Paolo en Bazel.Ze maakte radio-opnamen voor onder andere Radio France, AVRO, Radio 4, Braziliaanse Radio en SESC Televisie, de Duitse en IJslandse Radio.Met verschillende kamermuziekensembles maakte zij talloze cd's. Met vijf verschillende ensembles heeft ze in totaal negen prijzen behaald tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours voor Oude Muziek.Regina is lid van de ensembles La Primavera, La Suave Melodia, Dulcibella, Musica Ficta, Musica Temprana, en Musica Glorifica. Ook speelt ze in instrumentale duo's en begeleidt ze zangers. Regina geeft regelmatig cursussen in Brazilië en in Nederland. Ze geeft ook celloles bij het Leerorkest in Amsterdam en gitaar bij Pola Studio in Den Haag.
Regina is tevens een talentvol componiste. Werk van haar is uitgegeven bij GSP in San Francisco.
Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde haar Solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols.
Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland.Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en Philharmonie Zuid. Zij gaf concerten tijdens o.a. het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen.Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles: renaissance- en barokensemble La Primavera, Ensemble A la Douzaine en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours o.a de prijs van het beste Nederlandse ensemble en de publieksprijs en de vriendenprijs bij de Organisatie Oude Muziek.Maaike is docente viola da gamba in Den Bosch en in Budel en zij geeft regelmatig cursussen in binnen- en buitenland.